Page 32 - Revista Num3 - Celiacs
P. 32
primera persona

La Xina,

xino xano amb la celiaquia

La Núria, una jove d’Osona, ens relata la seva primera experiència per la Xina després de ser diagnosticada celíaca.
Ella viatja per feina, però aquesta vegada li feia respecte per saber què podria menjar i què no. Al final, malgrat el
desconeixement de la malaltia, de tornada a casa val a dir que els entrebancs no li han pres les ganes de tornar-hi.

La veritat és que a la Xina continental no tenen ni i jo també portava ja de casa coses per picar sabia on més anar a menjar i els entrepans que
idea de què comporta la celiaquia, ni què és. Ara ( galetes, palitos, etc.). portava envasats al buit ja se m’havien fet malbé.
bé, s’ha de dir que la carta de celíac traduïda fa A l’hora de sopar vam anar al restaurant Aquesta vegada, crec que hi havia traces perquè
un molt bon servei. També cal especificar, que jo que està al mateix edifici que l’hotel, però és  no em vaig trobar bé els següents dos dies.
anava a Xina per negocis i tots els llocs on vàrem independent. Vaig tornar a la carta altra vegada; Ara bé, tota la resta del viatge ha anat genial.
anar tenien una certa categoria. Jo havia estat a una noia que era la superior de la cambrera va Cap dels dies de Xina em vaig trobar malament,
Xina moltes altres vegades i hi havia viscut, però venir i la va portar al xef, que al cap d’una estona només en aquest sopar a Hong Kong, i era el
m’estrenava com a celíaca i no m’hagués atrevit em demanava que em venia de gust i m’oferia el penúltim dia així que podria haver estat pitjor!
a anar a cap dels restaurants o “xiringuitos” que que podien fer: algunes verdures al vapor, arròs EL MENÚ AMB FLY EMIRATES,
solia anar, que eren llocs del carrer o restaurants amb marisc, arròs cuinat amb tomàquet (a l’estil  UNA DE FREDA I UNA DE CALENTA
q  ue trobes passejant. xinès)... Això es va repetir cada dia que vam El menú de la companyia aèria amb què vaig volar
Ens vam allotjar al Double Tree Hilton, de  estar a Guangzhou. em va sorprendre per la diferència entre l’anada i
Guangzhou, i allà jo ja havia escrit abans i Després anàvem a Hong Kong. Allà la gent sí que la tornada. A l’anada va ser TERRIBLE! El menjar
m’havien dit que havien passat la informació al sap què és el gluten i què és la dieta sense gluten, del primer vol (BCN-DUBAI) era impossible de
xef (tot i així dubto que ho haguessin fet amb però no per celíacs sinó per moda. D’una banda menjar, molt dolent (i ho diu una persona que
antelació). Quan em vaig registrar vaig ensenyar és bo, perquè cadenes com Mark’s and Spencer solia menjar sempre el menú d’avió). Durant el
la carta i se la van fotocopiar i la van portar al tenen productes anglesos correctament etiquetats segon vol vaig dormir i quan van portar el menjar
xef. L’endemà ja m’esperava un noi de bon matí (algunes galetes, torradetes, snacks, pasta per es van equivocar i li van portar al meu company
al lloc d’esmorzar de l’hotel, que quan va saber cuinar, una espècie de farinetes per esmorzar, de feina amb qui viatjava, que despistat no es va
el meu número d’habitació es va presentar i va etc.). D’altra banda, també hi ha el tema dels adonar que era menú per celíacs i el va agafar.
dir que durant la meva estada (a l’esmorzar, restaurants que és més complicat... Jo ja havia Després de remenar-lo una mica va veure
perquè només teníem esmorzar inclòs) seria fet la meva recerca prèvia amb blogs i vaig trobar que era molt dolent i el va deixar. Quan em
l ’encarregat del meu menjar.   a  lguns llocs on feien plats sense gluten.  vaig despertar, uns minuts després d’aquesta
A Xina l’esmorzar és contundent i em van La primera nit vam anar a un restaurant que escena, l’hostessa em va oferir el menú normal
oferir arròs fregit (típic xinès), però sense cap es deia Brickhouse i feien menjar mexicà. Vaig perquè era quan passava a repartir per la gent
condiment i sense ou perquè fos més suau. Jo demanar si feien menjar sense gluten i van dir que no tenia menú especial. Jo li vaig dir que
els vaig dir si me’l podien posar per emportar que sí, que cap problema. Un cop vaig dir que tenia reservat el menú per celíacs, etc. I em va
(perquè em sabia greu que es prenguessin era important perquè era celíaca van continuar dir que no i després em va explicar que li havia
tantes molèsties i em veia incapaç d’engolir dient que cap problema, el cambrer va ser molt donat al meu company. Total, que el què va fer
un arròs fregit a les 7 del matí). Em varen dir atent i cada plat que portava em deia, aquest va ser limitar-se a tornar-me a dur el plat que ja
que cap problema i em van posar cada dia una sense gluten per tu, l’hem cuinat a part.  Ara bé, havia remenat el meu company, que sentint-ho
carmanyola amb el meu menú. El segon dia em la segona nit vam intentar anar a una pizzeria m  olt vaig tornar-li.
van posar amanida i fruita, després arròs altra on feien menú sense gluten, però ja al menú En canvi, de tornada, val a dir que en el primer
vegada, etc.  Al matí també em van donar fruita advertia que no es feien responsables que no hi vol HK-DUBAI vaig adormir-me i no vaig menjar,
hagués traces, ja que els plats del menú sense però en el segon vol em van portar el menú i
gluten eren sense gluten però cuinaven i feien a diferència de l’anada tenia un panet per
servir el mateix forn on posaven les altres pizzes. celíacs (marca Schär), unes postres que eren un
Vaig parlar amb el cambrer i amb l’encarregat, pastisset de xocolata que deia I’m gluten free i
i em va dir que si volia, podien coure la pizza era força decent, bo per ser menjar d’avió. Em
a part però que tot i així era una cuina on hi va sorprendre havent tingut l’experiència prèvia
havia de tot i no podien assegurar-me el 100%. del menú de l’anada...!
Tot i així vaig decidir, mal fet, tastar perquè no